Where news could not inspire change: TRT World as a party broadcaster

16 July 2021



Turkey has vastly increased the scale of its investment in public diplomacy tools. Although Turkey is considered one of the world’s worst jailers of journalists, its media market is one of the fastest-growing in the world. In 2015, the Istanbul-based English-language TRT World was launched with the slogan ‘where news inspires change’, The channel promised to provide impartial coverage of global news, with its experienced journalists addressing global audiences. In this study, we investigate the interplay between public diplomacy and editorial policies at TRT World. After conducting in-depth interviews with TRT World journalists, we argue that the channel has shifted its style from being Turkey’s public diplomacy tool into becoming the AKP’s voice to the world. By examining TRT World, this study provides a framework to understand how international broadcasters operate in countries where media freedom is restricted.

Elswah Mona and Philip N. Howard. 2021. “Where news could not inspire change: TRT World as a party broadcaster.” Journalism. July 2021. https://doi.org/10.1177/14648849211033444

Related Content