COVID-19 Series
Z_

COMPROP Data Memo 2020.2, April 8 2020

OXFORD UNIVERSITY OF

INTERNET
INSTITUTE

OXFORD

Coronavirus Coverage by State-Backed English-Language News Sources
Understanding Chinese, Iranian, Russian and Turkish Government Media

Jonathan Bright, Hubert Au, Hannah Bailey, Mona Elswah, Marcel Schliebs, Nahema Marchal,
Christian Schwieter, Katarina Rebello, Philip N. Howard

SUMMARY

In this data memo, we examine the distribution of health-related news and information on social media of the
English-language news outlets backed by the governments of China, Iran, Russia and Turkey. We measure
the social distribution networks used on Twitter and Facebook and the levels of engagement with content
related to the coronavirus pandemic. Over the two-week period of this study, we find that:

o the state-backed English-language news outlets of China, Iran, Russia and Turkey have a
substantial global audience, with content being shared across networks that have tens of millions
of members who engage with the content millions of times;

o they produce less content than other independent and global news sources, but can achieve as much
as ten times the effective engagement on the material that they do produce;

e they politicize health news and information by

o criticizing democracies as corrupt and incompetent
o praising their own global leadership in medical research and aid distribution, and
o promoting conspiracy theories about the origins of the coronavirus and the policy choices of

international public health agencies.

INTRODUCTION

In this data memo, we examine the global reach of
coronavirus news and information produced by English-
language, the state-backed media outlets of regimes in
China, Iran, Russia and Turkey. These outlets have
been highly active in producing coronavirus-related
content for social media distribution. But the content
they produce has been described as both misleading
and biased, with some arguing that we are facing a
pandemic of misinformation propelling the spread of the
virus itself. [1] [2] [3]

What is the global audience for health-related news and
information from the media agencies of these
authoritarian regimes? What are the consistent themes
in the content coming from different state-backed
broadcasters over major social media? In this report we
analyse a large sample of coronavirus-related content
produced by these state-backed media outlets, estimate
levels of audience engagement with such content over
Twitter and Facebook, and describe the most prominent
themes and frames being promoted.

First, we measure the importance of English-language
coronavirus reporting by state-backed outlets, focusing
on content shared over Facebook and Twitter. We
measure what we call the ‘social distribution network’ of

these outlets, by aggregating follower counts of the
ecosystem of groups, pages and accounts which share
their content. We show that many of them have
distribution networks that can push content to hundreds
of millions of people. This is true even if prior research
suggests only a few percent of those will actually read
the content. We then look at the volume and nature of
engagement these state-backed outlets generate,
comparing them with a widely-known and respected
English-language public service media broadcaster, the
BBC. We show that state-backed outlets in China, Iran,
Russia and Turkey generate millions of engagements
and some articles they produce are many times more
successful than those from the BBC.

Second, we describe in more detail the types of
narratives being promoted by state-backed outlets. We
show how these outlets portray Western democracies
as incompetent in the face of the crisis and that
authoritarian regimes have been comparatively more
successful. These outlets seek to position their
respective countries as world leaders, lending aid to
struggling democracies and advancing the science to
combat the pandemic. Finally, these outlets are
circulating conspiracy theories about the origins of the
virus and are calling into question the motives of
Western governments in their responses to it.



COMPROP Data Memo 2020.2

MEASURING THE IMPACT OF
STATE-BACKED ENGLISH-
LANGUAGE REPORTING

In this report we define state-backed media outlets as
organisations that are either directly funded by the state
or are editorially managed by their governments. Our
focus is on state-backed media based in China, Iran,
Russia and Turkey, as these are countries where press
freedom is limited and where governments are more
likely to interfere with news reporting.[4] We restrict our
analysis to state-backed outlets that produce English-
language content and mostly target English-speaking
foreign audiences as well as their own diaspora
populations across the US and Europe.

The outlets we study include English-language
international broadcasters, news agencies, and print
newspapers, and all have a major web presence. From
China, we focus on the China Global Television
Network (CGTN), China Daily, China Plus, the People’s
Daily and Xinhua. From Russia, we include RT (formerly
Russia Today) and Sputnik. From Iran we include Mehr
News and Press TV. From Turkey, we focus on Anadolu
and TRT World. While this list is not exhaustive, it
includes the largest English-language media outlets
from these countries (See the for
more detail on our inclusion criteria.) For comparison,
we benchmark our analyses with an examination of the
BBC, one of the world’s largest and most respected
media organisations known for a mandate of impartiality
and editorial independence. [5][6][7]

Several of these social media platforms are effectively
banned within the countries where governments are
producing content for those same platforms. Facebook
and Twitter, for instance, are banned in China. The
Iranian government has also been tightening its grip
over these platforms by restricting access to Facebook
and Twitter in recent years. Finally, while Turkey and
Russia allow access to popular social media sites, they
employ strict censorship measures and severely limit
freedom of expression on these platforms.

DATA COLLECTION AND
MEASUREMENT

Data for this study was collected from the Twitter and
Facebook (via CrowdTangle) APIs between March 18"
and March 31%, 2020. We used these APIs to discover
content generated by the outlets containing coronavirus
keywords. In total we observed 7,069 pieces of
coronavirus content generated by these outlets, which
were collectively shared 27,645 times. We employed
these data to compute the following metrics for each
outlet: the social distribution network of the outlet and
the amount of engagement each outlet generated.
(Further details on data collection and filtering are
available in the )

The ‘social distribution network’ of an outlet is the sum
of follower counts of the Facebook groups, Facebook
pages and Twitter accounts that shared at least one

COVID-19 Series

April 8 2020

piece of content from the outlet during the observation
window. This provides an impression of how capable
each outlet is in terms of distributing its content. In total
there were 12,153 examples of such accounts in our
data: some were owned and operated by the media
outlets we studied, but most were not.

It is important to highlight that not all of these followers
may not have been reached by this content. We cannot
estimate how large this group is, though work from
social marketing firms often puts the figure at around
5% as a rough rule of thumb.[8], [9] In this research we
are unable to distinguish between genuine users and
partially or fully automated accounts. Still, all else being
equal, larger social distribution networks will imply
larger reach.

We use ‘engagement’ to refer to the sum of actions that
users of social media took in response to content
shared by the distribution network. On Facebook, users
may comment on content, share it, and react in six
ways: signalling like, love, laughter, anger, sadness, or
amazement. On Twitter, users can retweet, comment
and signal their favourite tweets by clicking on the heart
button. Our overall engagement measure is the sum of
all these actions. Again, we should emphasise that we
cannot distinguish between genuine and inauthentic
acts of engagement.

FINDINGS

The Social Distribution Networks of
State-Backed Outlets

Figure 1 shows the ‘social distribution network’ of each
state-backed outlet. This metric is simply the sum of all
unique Twitter accounts and Facebook groups/pages
sharing the content. By this measure, the largest state-
backed outlet is Xinhua, with a distribution network that
can push content to over 250 million social media users.
Fully 75 million of those users come from Xinhua’s own
Facebook page. Both China Daily and Xinhua also have
distribution networks of over 200 million users. If we use
our 5% heuristic, this would suggest that each of these
outlets reached more than 10 million people over our
two-week observation period. However, social media
firms do not provide the data necessary to know the true
figure. The lIranian, Russian and Turkish outlets are
comparatively smaller, though their distribution
networks still measure in the tens of millions. All of these
outlets are nevertheless smaller than the BBC, whose
social distribution networks exceeds 350 million.

To understand how global audiences are engaging with
this content, we sum the numbers of all possible modes
of engagement across all three platforms. Figure 2
shows the volume of engagement generated by state-
backed outlets. In our observation period, coronavirus-
related reporting by the BBC generated almost 3.8
million engagements, whilst the largest state-backed
outlet (CGTN) generated around 1.9 million. Most
outlets generated much less, and in aggregate terms,
most state-backed news agencies get little engagement
with their coronavirus news and information.



COMPROP Data Memo 2020.2 COVID-19 Series April 8 2020

Figure 1: Followers of State-Backed Social Distribution Networks

30 34
e . KB
— 1

BBC CGTN China Daily China Plus People’s Daily Xinhua Sputnik  MehrNews PressTV  Anadolu  TRT World

cor [ s @ l v % © m@m E
@ © ¢ 9 O < < 0 ©
O VUV ¢ -

Source: Authors’ calculations based on data collected between March 18" and March 31st, 2020.
Note: Sum of the follower count of unique Twitter accounts and Facebook groups/pages sharing content.

363

350

300

250

200

150

100

50

afa
v i

Figure 2: Engagements with Content Shared by Social Distribution Networks (Millions)

4.00
3.8
3.50
3.00
2.50

2.00 1.88

1.50

1.00
0.50
0.3 017
.1
- B == =i S8 o LS. e 006

BBC CGTN China Daily China Plus People’s Daily Xinhua Sputnik  Mehr News PressTV ~ Anadolu  TRT World

ooe | =y 1 S . v L - i1\ ey
@ @ 0 9 @ s < 60 ©
[ O
¥ V¥V < :

Source: Authors’ calculations based on data collected between March 18 and March 315, 2020.
Note: Engagement measures simply sum all potential reactions on Twitter and Facebook.

>

v

N
%

(]

K1



COMPROP Data Memo 2020.2

However, the amount of engagement generated by the
BBC is also driven by the fact that the BBC was also the
most active publisher in our data by far on the topic. If
we look at the median amount of engagement
generated per article, the story is different: the average
CGTN coronavirus article generates ten times as much
engagement as the average BBC article (see Figure 3).
The four largest Chinese news organisations outstrip all
the publications we studied on this measure, including
the BBC.

In Figure 4, we break down engagement generated on
Facebook in terms of the five possible Facebook
reaction types. We exclude ‘likes’ which were by far the
most common category across all outlets. Outlets
specialise in generating different types of reactions.
Chinese outlets, as well as Iran’s Mehr News, generate
a lot of ‘love’ reactions, which points to their role in
spreading positive news stories about these countries.
For example, Xinhua generates a lot of love reactions
with news of virus hit areas in China re-opening. Press
TV generates more ‘angry’ reactions: most of these
came from content looking at current US sanctions
against the country. TRT World is dominated by ‘sad’
reactions, driven by a focus on human suffering. For
example, one article highlighted the difficulties of
homeless people in the US and Europe, while another
pointed to the plight of refugees living in camps in
Greece, Bangladesh, and Yemen.[10], [11] Clearly,
these different state-backed outlets take varied roles
and frames in news production.

State-backed Narratives

In this second section, we provide a thematic overview
of some of the major reporting coming out of English-
language state-backed outlets about the coronavirus
pandemic. We reviewed the top 10 engaged articles of
each outlet and catalogued by prominent themes.

Criticizing the Democratic Response

The first theme relates to articles and reports that
criticise the responses of governments in Europe and
North America. Some reporting questioned how these
countries handled the coronavirus pandemic. An article
published by China Plus highlights a survey of US
citizens that suggests that President Trump has not
taken the situation seriously enough[12], and CGTN
wrote that the coronavirus exposed the lack of
international leadership from the US.[13] Turkey’s TRT
World highlighted that minority rights were allegedly
under threat during the lockdown in France, labelling
that country a place where ‘discrimination is rampant’
and constitutes a ‘societal sickness’.[14]

RT carried a piece claiming that the major pillars of
European liberalism—such as the right to free
movement—were being torn down.[15] Some reports
also claim that Western financial speculators are taking
advantage with a ruthless ‘opportunism' by buying up
cheap stock, and that Westerners are selling medical
supplies on the black market for hugely inflated
prices.[14]

COVID-19 Series

April 8 2020

Further, some of the outlets ask whether the crisis
would be used by Western leaders to undermine
constitutional democratic rights.[16] Iranian outlets such
as Press TV have stated that US sanctions have greatly
exacerbated the pandemic in their country.[17]

Praising their Own Global Leadership

The second narrative theme we have identified is the
emphasis that state-backed outlets have placed upon
the success of their home country in containing the
virus.

Chinese state-backed outlets have been keen to
emphasise China’s successful containment of the virus,
and position China as an exemplar to other nations.
Such claims allowed them to build the large amount of
‘love’ reactions referenced above. A People’s Daily
article praised ‘academicians from the Chinese
Academy of Sciences and Chinese Academy of
Engineering [who] have become known as “warriors in
white”. They highlight China’s resolution of the
admissions crisis for the nation’s hospitals.[18] A China
Daily article pronounces that ‘Wuhan provides hope for
the rest of the world’, while a dedicated section of the
China Daily website promotes ‘Fighting COVID-19 the
Chinese way’, with links to “five potential treatments”
that Chinese researchers have identified as potential
treatments for coronavirus. The site also prominently
features an article with the claim that “TCM (traditional
Chinese medicine) [is] effective in treating COVID-19
patients”.[19]

Outside of China, TRT World has published articles
portraying Turkey positively, asserting that Turkey is
better equipped to handle the pandemic with a higher
number of ICU beds per capita than China, Europe and
the US.[20]

These  state-backed agencies present their
governments as world powers offing assistance to
struggling democracies and other nations suffering from
the pandemic—help is greatly appreciated by those
nations. China is especially engaged in a major effort to
improve its international reputation by providing
assistance to other countries during the pandemic, and
these efforts have been widely covered in their state
outlets. A CGTN article titled “China announces to help
82 countries fight COVID-19” highlights the wide scope
of China’s international aid.[21] Similar articles in
Chinese state outlets show the distribution of Chinese
medical supplies such as masks and respirators to
highly affected regions such as Italy[22], Spain[23] and
the UK.[24] In another instance, CGTN promoted a
video showing ltalians playing the Chinese anthem to
thank China and singing “Grazie China”[25], which a
number of independent researchers have claimed was
manufactured.

Russian outlets employed similar narratives. One
Sputnik article claimed that “Russia may supply to Latin
America, Africa mobile hospitals to combat COVID-19”.
Another notes Russia’s efforts to provide aid to Italy,
with “seven Russian llyushin [I-76 military transport
planes carrying medical supplies and experts to help

4



COMPROP Data Memo 2020.2

COVID-19 Series

Figure 3: Average Engagement Generated per Article

700

BBC CGTN

Dl] (o2 (N
NFWS Tk pn

600
500
400
300
200
100
[] 1 Z
0

China Daily China Plus People’s Daily Xinhua RT

April 8 2020

86 93
.L.

w

& @ v
@ O v @

Note: Median engagement for all Facebook and Twitter posts.
Source: Authors’ calculations based on data collected between March 18" and March 31st, 2020.

Figure 4: Breakdown of Facebook Reactions in Social Distribution Networks

5
Sputnik  Mehr News

Press TV Anadolu  TRT World

° m =

PRESSTV

O
< < 6 ©

M Angry I Haha M Love ! Sad M Wow

[ | | |
|| ]
[ | O
|| O
|| ]
| ] ]
OOOOOOEmEm o o
ANEEEEEEEE BEEEEEEEEEE
| I [ [ [ [ [ ]]
ANEEEEEEEE EE | EEN
19% 9% 20% 47% 18% 2% 5% WHLTH 8%
BBC CGTN
BEE S °
NEWS +.4 -
AEEEEEEEEE SEEEEEEEEN
EEEEEEEEEE DSEEEEEEEEN
] ]
EEEEEEEEEE EEEEEEEEEE
EEEEEEEEEE EEEEEEEEEE

ENNEEEENNEN EEEEEEEEEE

EEEEEEEENN EEEEEEEEEE

8% 19% 18% 41% 190% 25% 22% 25% 9% 19%
Sputnik

.mv vV e

CHINA
= D

EEEEEEEEEN EEEEEE
EREEEEEEN EEEEE
AEEEEE N BEjARAEE]

T

mmm

EEEEE

T

o o

EEEEEEES & EEEEEEEE .

EEEEEEEEEE 2 NEEEEEEEEEE
1% 0% 71%25% 8% BB OB 14% 0D 12%

Mehr News Press TV
n T © 2

1 o
T [T
WOCE B S EE R
OO0OOO00O000o
11% 14% 66% 11% 9%

People’s Daily

EEEEEEEEN

PEEEEEEEEE RN

EEEEEECCEE  EEEEEEEEE

% 19%483% 26% 6% 18% 4% 9% 851% &
Anadolu TRT World

m ©® = @

Source: Authors’ calculations based on data collected between March 18" and March 31st, 2020.
Note: One square indicates 1% of observed reactions on content published by the outlet.



COMPROP Data Memo 2020.2

Italy.” RT aired a report about an Italian businessman
who replaced an EU flag on his factory grounds with a
Russian flag, “to thank Russia for sending 12 planes
[while] the EU closes everything down.”[26] Turkish
outlets also followed this line with, for example, Anadolu
airing articles expressing support for Italy and Gaza.[27]

Conspiracies about Virus Origins

The final narrative involved conspiracy theories about
the origins of the virus. Iran’s Press TV was the outlet
that focussed most on this angle, with reporting arguing
that the virus had originated in ‘biowarfare’ labs based
in the US.[28] We also observed some instances where
Chinese outlets sought to shift the blame of the origin of
coronavirus to other nations. For example, CGTN
quoted an ltalian scientist who allegedly suggested that
the virus may have originated in ltaly.[29] The cited
scientist, however, later said that he had been quoted
out of context.[30] Multiple Chinese outlets further
reported claims, including by the Chief of China’s
coronavirus expert team Zhong Nanshan, that the virus
may not have originated in China. In one of these
examples, CGTN published an editorial in which the
author speculated that the U.S. military might have
carried the coronavirus to Wuhan.[31] English-language
Russian reported heavily on the claims made by other
outlets, especially the Iranian outlets Press TV and
Mehr News Agency.[32] Conspiracy narratives were not

REFERENCES

COVID-19 Series

April 8 2020

observed in this sample of English-language Turkish
outlets.

CONCLUSION

In this study we systematically examined the English-
language reporting of state-backed outlets from China,
Iran, Russia and Turkey during the ongoing coronavirus
pandemic. A mixed quantitative and qualitative
methodology was employed. We measured the social
distribution networks used on Twitter and Facebook,
and the levels of engagement with content related to the
coronavirus pandemic. Over the two-week period of this
study, we find that the state-backed English-language
news outlets of China, Iran, Russia and Turkey have a
substantial global audience, with content being shared
across networks that have tens of millions of members
who engage with the content millions of times. These
state-backed media outlets produce less content than
some other global news sources such as the BBC, but
can achieve as much as ten times the effective
engagement on the content that they do produce. The
media agencies of these governments also politicise
health news and information by criticizing democracies
as corrupt and incompetent, praising their own global
leadership in medical research and aid distribution, and
promoting conspiracy theories about the origins of the
coronavirus and the policy choices of international
public health agencies.

(1]

(2]

3]

[4]
[5]
[6]
[7]

[8]
[9]

[10]

[11]
[12]
[13]
[14]
[15]

EEAS, ‘Short Assessment of Narratives and Disinformation Around the COVID-19 Pandemic’, EU vs Disinfo, Apr.
2020. Accessed: Apr. 03, 2020. [Online]. Available: https://euvsdisinfo.eu/eeas-special-report-update-short-
assessment-of-narratives-and-disinformation-around-the-covid-19-pandemic/.

V. Molter, G. Webster, and C. 94305 C. Complaints, ‘Coronavirus Conspiracy Claims: What’s Behind a Chinese
Diplomat's COVID-19 Misdirection’, 2020. Accessed: Apr. 03, 2020. [Online]. Available:
https://fsi.stanford.edu/news/china-covid19-origin-narrative.

J. Kao and M. Shuang Li, ‘How China Built a Twitter Propaganda Machine Then Let It Loose on Coronavirus’,
ProPublica, Mar. 2020. Accessed: Apr. 03, 2020. [Online]. Available: https://www.propublica.org/article/how-
china-built-a-twitter-propaganda-machine-then-let-it-loose-on-coronavirus.
‘2019 World Press Freedom Index’, Reporters Without Borders,
https://rsf.org/en/ranking/2019.

|. Gaber, E. Seymour, and L. Thomas, ‘Review Commentary: Is the BBC biased?: The Corporation and the
coverage of the 2006 Israeli—Hezbollah war’, Journalism, vol. 10, no. 2, pp. 239-259, Apr. 2009, doi:
10.1177/1464884908100603.

R. K. Nielsen, A. Schulz, and R. Fletcher, ‘The BBC is under scrutiny. Here’s what research tells about its role in
the UK’, Reuters Institute for the Study of Journalism, 2020. Accessed: Apr. 02, 2020. [Online]. Available:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/bbc-under-scrutiny-heres-what-research-tells-about-its-role-uk.
P. Glader, “10 Journalism Brands Where You Find Real Facts Rather Than Alternative Facts’, Forbes, 2017.
‘How to (Still) Get Organic Reach on Social Media’, Buffer, 2018. https://buffer.com/resources/social-media-
organic-reach (accessed Apr. 08, 2020).

‘10 Need to Know Facebook Marketing Stats for 2019, Social Media Today, Feb. 05, 2019.
https://www.socialmediatoday.com/news/10-need-to-know-facebook-marketing-stats-for-2019/547488/
(accessed Apr. 08, 2020).

‘Advised to stay home: but what about the homeless in times of coronavirus?’, TRT World, Mar. 23, 2020.
https://lwww.trtworld.com/perspectives/advised-to-stay-home-but-what-about-the-homeless-in-times-of-
coronavirus-34804 (accessed Apr. 08, 2020).

‘Coronavirus fear cripples refugees living in unsanitary camps’, TRT World, Mar. 23, 2020.

‘Most Americans say Trump hasn’t taken virus seriously: poll’, China Plus, Mar. 19, 2020.

T. Fowdy, ‘G7 FM meeting row on virus exposes America’s lack of leadership’, CGTN, Mar. 26, 2020.

N. Ramadani, ‘Coronavirus lockdown in France leads to the brutalisation of minorities’, TRT World, Mar. 24, 2020.
G. Dockery, ‘Covid-19 dismantles the hollow commandments of European liberalism’, RT, Mar. 20, 2020.

2019. [Online]. Available:



COMPROP Data Memo 2020.2 COVID-19 Series April 8 2020

[16] R. Barnes, ‘l am an American constitutional lawyer — and | see our government using Covid-19 to take away our
fundamental rights’, RT International, Mar. 22, 2020.

[17] ‘Iran only state that can’t buy medical items from abroad due to US bans: Envoy to Madrid’, Press TV, Mar. 19,
2020.

[18] ‘Top Chinese academicians become warriors in battle against novel coronavirus’, People’s Daily, Mar. 19, 2020.

[19] ‘Fighting COVID-19 the Chinese way’, China Daily, 2020.

[20] ‘Why Turkey is better-equipped to tackle coronavirus’, TRT World, Mar. 16, 2020.

[21] ‘China announces to help 82 countries fight COVID-19’, CGTN, Mar. 21, 2020.

[22] L. Hongyang, ‘Chinese companies make donation to Italy’, Mar. 20, 2020.

[23] ‘China’s medical supplies arrive in Spain as Beijing pledges more help’, CGTN, 18 2020.

[24] ‘Chinese team and equipment arrive in UK to support virus fight’, China Daily, Mar. 29, 2020.

[25] ‘ltalians play Chinese national anthem to thank China for its aid’, CGTN, Mar. 15, 2020.

[26] ‘ltalienischer Unternehmer ersetzt EU-Fahne durch die Russlands [ltalian entrepreneur replaces EU flag with
Russia’s], RT.

[27] Q. Abu Samra, ‘Turkish hospital to operate in Gaza to curb coronavirus’, Anadolu Agency, Mar. 31, 2020.

[28] ‘US has to shut down biowarfare labs to save the world from pandemics’, Press TV, Mar. 20, 2020.

[29] ‘Coronavirus may have existed in Italy since November: local researcher’, CGTN, Mar. 22, 2020.

[30] D. Tang, ‘Beijing twisted my words on coronavirus’s Italian origin, says scientist Giuseppe Remuzzi’, The Times,
2020.

[31] W. Fuhua, “10 questions for the U.S.: Where did the novel coronavirus come from?’, CGTN, Mar. 19, 2020.

[32] ‘Iranian Doctors Urge Neighbours to Liquidate Any US Biological Labs Amid Coronavirus Fears’, Sputnik, Mar. 19,
2020. https://sputniknews.com/middleeast/202003191078623300-iranian-doctors-urge-neighbours-to-liquidate-
any-us-biological-labs-amid-coronavirus-fears/ (accessed Apr. 08, 2020).

ACKNOWLEGMENTS

The authors gratefully acknowledge the support of the European Research Council for the project ‘Computational
Propaganda: Investigating the Impact of Algorithms and Bots on Political Discourse in Europe’, Proposal 648311, 2015—
2020, Philip N. Howard, Principal Investigator. Project activities were approved by the University of Oxford’s Research
Ethics Committee, CUREC OIl C1A 15-044. We are also grateful to the Adessium, Luminate, and Ford Foundations for
supporting this work. Any opinions, findings, conclusions or recommendations expressed in this material are those of
the authors and do not necessarily reflect the views of the University of Oxford or our funders.

ABOUT THE PROJECT

The Computational Propaganda Project (COMPROP), which is based at the Oxford Internet Institute, University of
Oxford, involves an interdisciplinary team of social and information scientists researching how political actors manipulate
public opinion over social networks. This work includes analysing how the interaction of algorithms, automation, politics,
and social media amplifies or represses political content, disinformation, hate speech, and junk news. Data memos
integrate important trends identified during analyses of current events with basic data visualizations, and although they
reflect methodological experience and considered analysis, they have not been peer reviewed. Working papers present
deeper analysis and extended arguments that have been collegially reviewed and engage with public issues.
COMPRORP’s articles, book chapters, and books are significant manuscripts that have been through peer review and
formally published.



