
1 
 

BELARUS 

By Aliaksandr Herasimenka 

Oxford Internet Institute, University of Oxford 

Introduction 

 

Belarus is one of the most stable authoritarian regimes with an extremely restricted 
media system. The regime emerged around 1995-96 and since then, it has operated 
an increasingly controlled network of legacy media that manipulate public opinion. This 
network relies on underlying tactics of disinformation rooted in old-school media 
manipulation used during the Soviet times, aimed at defaming political opponents of 
the regime and spreading misinformation (Disinformation Resilience in Central and 
Eastern Europe, 2018). National television remains a state monopoly, state institutions 
own major newspapers and the state regulates FM waves. The government uses 
these state-controlled media, along with selective financial support for content 
producers, restrictive laws and intimidation of users, to introduce manipulation into the 
online landscape (Freedom House, 2019).  

However, the online landscape remains mostly free from government control and 
manipulation. There are several reasons for this. First, Belarus’ government largely 
does not censor online content. Second, media that are independent from the state 
dominate online space when it comes to news originating from Belarus. However, as 
more people have started using social media actively and the scale of anti-government 
protest mobilization has grown recently, the regime has begun to invest more 
resources into social media manipulation. In this context, it makes sense to distinguish 
between media controlled by the state (“state-controlled”) and “independent media” 
outlets. Russia is a major player in the Belarusian media market. Russian 
propagandists enjoy considerable influence on the Belarusian population, making 
Belarus very susceptible to Kremlin-backed propaganda (Freedom House, 2019).  

 

An Overview of Cyber Troop Activity in Belarus 

Organizational Form 
 

There are four types of major actors that are involved in social media manipulation in 
Belarus. They are the state, the media, private individuals, and pro-Russian groups. 
First, the government seemed to be a key source of domestic online misinformation 
and disinformation in Belarus in recent years. It uses state news outlets, troll armies 
and the police to spread misinformation online. The Belarusian government controls 
more than six hundred news outlets (Freedom House, 2019). Examples of such outlets 
are the newspaper SB: Belarus Today that is owned by the administration of 
Alyaksandr Lukashenka, president since 1994, as well as three key state-owned 
television companies Belarus 1, ONT and CTV. Second, many misinformation 
narratives and disinformation stories originate from state-controlled media. In 2020, 
“every state outlet showed evidence of propaganda and manipulation,” an 
independent media monitoring report suggests (Bykovskyy, 2020). 



2 
 

Third, several troll groups that are linked to the state operate in Belarus. The media 
link a key troll farm to a pro-state youth union known as the Belarusian Republican 
Youth Union (BRSM). The farm was set up by the union in 2011 following a series of 
Arab Spring-inspired protests. The union created it to oppose “dirt and lies” on social 
media (Herasimenka, 2013). The idea and aims are reminiscent of the 50-cent Army 
of human propagandists set up by the Chinese government. Within a year of the BRSM 
announcement, job adverts appeared that promised $10 per text that should be shared 
on “pro-opposition forums” (Viasna Human Rights Center, 2012). The aim of the job 
was to show “support for the ruling regime.” Later the same year, an opposition 
candidate who ran in the 2012 parliamentary election faced a trolling campaign aimed 
at discrediting his candidacy on social media (Human Rights Defenders for Free 
Elections, 2012). By 2013, the BRSM created at least 430 pages and groups on VK, 
the most popular social media platform in Belarus that time. These groups and pages 
had an audience of at least 105,882 users (Herasimenka, 2013). In 2015 independent 
media confirmed the existence of the BRSM troll army based on evidence of 
coordinated activities (NN.by, 2015). 

Fourth, members of the police force use fake accounts to harass activists and discredit 
them. One of the first uses of fake accounts to defame political opponents and trick 
journalists was reported back in 2012 (Human Rights Defenders for Free Elections, 
2012). Since 2017, the police have been engaging in misinformation activity to target 
most radical political activists such as anarchist organizations. Specifically, anarchist 
activists accused the police forces of polluting social media platforms with fake 
accounts to monitor their activities and, in some cases, to harass them. Anarchist 
groups reported at least fifty-four accounts and pages on Facebook, Telegram and VK 
that were used for this purpose (The Republican List of Rubbish Materials, 2020). 
Some of these accounts published pictures and other private information obtained by 
the police during raids that targeted anarchists and other radical activists. This strategy 
targeted high-profile activists within the community and spread disinformation about 
them  (Viasna Human Rights Center, 2019).  

There are also signs of non-political misinformation that circulates in Belarus. For 
instance, during the COVID-19 pandemic, 171 social media accounts that originated 
in Belarus shared at least 229 posts that contained misinformation about the influence 
of 5G technology on the spread of the virus (Baltic Internet Policy Initiative, 2020). 
Most of this information originated on the Russia-owned social media platform VK.   

 
Table 1: Organizational Form and Prevalence of Social Media Manipulation in Belarus 

Initial 
Report 

Government 
Agencies 

State-
controlled 

media 

Politicians 
& Parties 

Privat
e 

Contr
actors 

Civil Society 
Organizations 

Citizens & 
Influencers 

2011 The police  Belarus 1, 
ONT, CTV, 

NTV-Belarus, 
SB 

  Troll farms: 
the BSRM 

Evidence 
Found 

Source: Authors’ evaluations based on data collected.  

 

 



3 
 

 

Strategies, Tools, and Techniques  
 
The prime sources of manipulative content on social media in Belarus are human-
operated accounts. They cover social media platforms, websites, and messaging 
apps. There is little evidence of automated online programs in use.  
 
Social media disinformation in Belarus often originates from the accounts of state-
controlled outlets and groups. State-controlled media harass political opposition and 
minority voices and deceive the public into believing this disinformation. Up to 77.27% 
of news content broadcasted by three leading state-controlled television channels—
Belarus 1, ONT, CTV—in November 2019 contained signs of propaganda and 
manipulation (Media IQ, 2020). This content mostly covered domestic politics such as 
the parliamentary election. These state-controlled outlets also try to present Belarus 
as the only stable country in the region, while framing its political system as the only 
credible one. Common narratives that mention foreign countries include presenting 
the EU institutions as “weak” and promising an imminent collapse of the West 
(Chulitskaya, 2019). Many of those narratives align with storylines propagated by local 
junk news outlets that are linked to Russia, such as vitbich.org and mogilew.by 
(Chulitskaya, 2019).  

Trolling tactics rely on human users who spread pro-government information in the 
comment sections of leading independent media. Over the past decade, trolls praising 
the regime and denouncing the opposition have increased their operation significantly 
(Freedom House, 2019). Their purpose is to mobilize public opinion and to criticize 
any type of regime opponents. Several popular independent outlets claim that they 
have become victims of troll farms. According to the editors of leading news outlets 
that include Nasha Niva and Tut.by, these farms target comment sections on their 
websites to attack pro-democracy activists and regime opponents and to promote pro-
government narratives (NN.by, 2015, 2020). There are also some signs of troll farms 
operating on social media platforms. However, it does not appear that they function as 
the major source of misinformation on social media. The platforms most impacted by 
disinformation are Facebook, OK, Telegram, VK and YouTube. 

 
Table 2: Observed Strategies, Tools and Techniques of Social Media Manipulation in Belarus 

Account Types Messaging and Valence Content and 
Communication 

Strategies 

Platforms  

Human  Pro-government 
messages, messages 

attacking foreign states, 
attacks on the opposition, 

the government, 
polarization strategies, 
trolling and harassment 

Telegram channels, fake 
VK and Facebook 

accounts, YouTube 
channels, memes, 

misinformation websites 

Telegram, 
YouTube, 

VK, 
Facebook,  

Twitter 

Source: Authors’ evaluations based on data collected.  

Organizational Capacity and Resources 
 
The propaganda efforts appear to be both centrally coordinated and decentralized. 
Central coordination takes place through the government structures such as the office 



4 
 

of the president, who controls all key figures in the police and state media. Certain 
groups of trolls operate in a more decentralized manner. However, their origins and 
affiliations are uncertain. There is scarce information available about the resource 
spent to support manipulation efforts. State-controlled media outlets are present in all 
regions of Belarus and require significant resources. As all of them share manipulative 
political content, we may safely assume that a portion of their 2020 state budget 
funding of $73 million (an increase compared to 2019) will be directed at propaganda 
(Law of the Republic of Belarus ‘On republican budget for 2020’, 2019).  
 
Table 3: Cyber Troop Capacity in Belarus 

Team Size Resources Spent 
(USD) 

Activity Levels Coordination Capacity 
Measure 

>100 73 million to be 
spent to support 
state-controlled 
media in 2020  

State backed 
media, troll groups 

and Russian-
backed channels 

operate on a 
constant basis. 

Somewhat 
centralized 

Belarus 
troops: 
Low.  

Russian 
troops in 
Belarus: 

high 
Source: Authors’ evaluations based on data collected.  

 
A key foreign player in the Belarusian disinformation market is Russia. Belarus might 
be one of the most vulnerable countries to the influence of the Russian state 
propaganda. More than 40% of the population considered the Russian state-controlled 
television channels their main sources of information (Laputska & Papko, 2017). Two-
thirds of all the content that is being broadcasted in Belarus originates from Russia 
(Laputska & Papko, 2017). Chulitskaya (2020) identified 64 actors—mostly junk news 
websites—that disseminated pro-Russian narratives online. These actors operated 
149 social media groups, pages, profiles, and websites. A Warsaw-Based research 
center EAST identified at least 40 news outlets that are based in Belarus and focus on 
local agenda but are openly or covertly supported by Russia. Outlets such as 
vitbich.org, sozh.info and grodnodaily.net have a probable link to Russia through its 
embassy and other connections (Yeliseyeu, 2019). Sputnik Belarus, a branch of a vast 
news network Sputnik that is controlled by the Russian government, is one of the most 
visited online news sources that focus on Belarus (Yeliseyeu, 2020). The key narrative 
that Sputnik Belarus broadcasted in 2019 included “Belarusians as part of the Russian 
nation,” “the west aggressiveness towards Belarus” and “neighbouring countries that 
joined the EU are degrading” (Yeliseyeu, 2020). The Russian news aggregators 
Yandex and Mail.ru also play a significant agenda-setting role for more than 30% of 
Belarusian internet users (SimilarWeb Website Ranking, 2020). However, the level of 
activity of Russian disinformation in Belarus is cyclical and depends on the relationship 
between Moscow and Minsk. Over recent years, Russian propaganda expanded 
significantly during periods of political discord between the two governments. During 
these periods, Russian-controlled websites and Telegram accounts carried out vitriolic 
campaigns against both state and non-state actors in Belarus (Freedom House, 2019). 

Following the post-election protests in August 2020, the Belarus government invited a 
team of technicians, journalists and leaders from RT, a Russian television channel that 
was frequently found to spread misinformation, to substitute for local state television 
workers who resigned in protest (Cornaz, 2020). 



5 
 

Response  

 
To respond to the growing amount of disinformation online, non-state actors have 
attempted to build fact-checking infrastructure, increase the reach of verified 
information and debunk junk news. Government actors are mostly concerned with 
information that originates in Russia. Recently, the Belarusian state has been 
increasingly conscious of the threat posed by information interference from Russia in 
domestic political debates. A crucial mechanism used by the Belarusian government 
to respond to this foreign state-backed misinformation is its own media network. The 
narrative of Russian state attempts to influence the situation in Belarus is dominant in 
Belarusian state media (Bykovskyy, 2020). To this end, the government has adopted 
a new Information Security Concept in March 2019 that is based around the goals of 
“information sovereignty.” The Concept prioritizes state control of the information 
space. The most recent Freedom House (2019) report suggests that “the concept 
likely entails a greater response to Russia’s increasingly aggressive disinformation 
and propaganda targeting the Lukashenka administration”. As one expert put it, the 
concept “is aimed at ensuring the information security of the authorities” not the 
people” (Belarus Security Blog, 2019). 

 

References 

Baltic Internet Policy Initiative. (2020, June 23). Distribution of fake information about 
the link between COVID-19 and 5G in Belarus, May-June 2020 [Rasprostraneniye 
feykovoy informatsii pro svyaz’ COVID-19 i 5G v Belarusi, may-iyun’ 2020]. 
Information Policy. http://www.infopolicy.biz/?p=13919 

Belarus Security Blog. (2019, April 4). The information security concept of Belarus. 
Belarus Security Blog. https://bsblog.info/the-information-security-concept-of-
belarus/ 

Bykovskyy, P. (2020). Russian media increased the number of articles about Belarus 
by a third in May. Report on pro-Kremlin narratives in Belarusian media 
[Rossiyskiye SMI na tret’ uvelichili kolichestvo materialov o Belarusi v maye. 
Otchot o prokremlevskikh narrativakh v belarusskikh media] (The Media IQ 
monitoring). Media IQ. https://mediaiq.by/article/rossiyskie-smi-udvoili-
kolichestvo-materialov-o-belarusi-v-mae-otchet-o-prokremlevskih 

Chulitskaya, T. (2019). Malign narratives, explanatory articles and examples. 
Chulitskaya, T. (2020). Stage IV. Dataset of Pro-Russian sources. 
Cornaz, I. (2020, September 3). Combat entre information et propagande en 

Biélorussie [InfoSport]. Rts.Ch. https://www.rts.ch/info/monde/11576351-combat-
entre-information-et-propagande-en-bielorussie.html 

Damarad, V., & Yeliseyeu, A. (Eds.). (2018). Disinformation Resilience in Central and 
Eastern Europe. http://prismua.org/en/dri-cee/ 

Freedom House. (2019). Freedom on the Net 2019: Belarus. Freedom House. 
https://freedomhouse.org/country/belarus/freedom-net/2019 

Herasimenka, A. (2013, 00, 29.01). In VK, BRSM multiplies. Protest groups are frozen 
[U vkontakte pamnažajecca BRSM, pratestnyja supolki zamierli]. Generation.bY. 
http://generation.by/news5903.html 

Human Rights Defenders for Free Elections. (2012, August 6). Black PR used against 
BPF candidate in Pinsk. Spring96.Org. http://spring96.org/en/news/55437 



6 
 

Laputska, V., & Papko, A. (2017). Belarus’ Vulnerabilities and Resilience to Foreign-
Backed Disinformation Warfare. https://east-center.org/information-security-
belarus-challenges/ 

Media IQ. (2020). Quarterly report: September – December 2019 (The Media IQ 
monitoring). https://mediaiq.by/article/quarterly-report-september-december-2019 

Law of the Republic of Belarus ‘On republican budget for 2020’, no. 269–3 (2019). 
http://minfin.gov.by/upload/bp/act/zakon_161219_269z.pdf 

NN.by. (2015, September 23). Instructions for trolls come from the BRSM - 
SCREENSHOTS [Instruktsii trollyam postupayut iz BRSM — SKRINSHOTY]. 
Nasha Niva. https://m.nn.by/ru/articles/156818/ 

NN.by. (2020, June 6). ‘Nasha Niva’ Webstite experiences troll invasion from the 
BRSM [Na sayte «Nashey Nivy» nashestviye trolley iz BRSM]. Nasha Niva. 
https://nn.by/?c=ar&i=253092&lang=ru 

SimilarWeb Website Ranking. (2020). Top Websites in Belarus. SimilarWeb. 
https://www.similarweb.com/top-websites/belarus/ 

The republican list of rubbish materials. (2020). The Ministry of Anarchism of the 
Republic of Belarus. 
https://docs.google.com/document/d/1pSjs8cybAIN507Zbi8kZUN5j4uHxN5KI5O
50zE6X36g/edit?fbclid=IwAR1OY38vlSWo-sSfcqXvzMnO-3CpFiZzd9Ch-
by9XhVXxdrVE2D6xUidplY&usp=embed_facebook 

Viasna Human Rights Center. (2012, May 11). Who hires internet-trolls? 
Spring96.Org. http://spring96.org/en/news/52412 

Viasna Human Rights Center. (2019, March 22). Picks of the week. Viasna Human 
Rights Center. http://spring96.org/en/news/92407 

Yeliseyeu, A. (2019). Fundamental Shifts in Anti-Belarusian Disinformation and 
Propaganda: Analysis of Quantitative and Qualitative Changes. EAST (Eurasian 
States in Transition). 

Yeliseyeu, A. (2020). Sputnik Belarus’s Propaganda and Disinformation: Narratives, 
Methods, and Trends. East Center. https://east-center.org/sputnik-belarus-
propaganda-and-disinformation-narratives-methods-and-trends/ 

 
 
 


