
 

COVID-19 Series COMPROP DATA MEMO 2020.4 June 29 2020 

Covid-19 News and Information from State-Backed Outlets Targeting 
French, German and Spanish-Speaking Social Media Users 
Understanding Chinese, Iranian, Russian and Turkish Outlets 
 
Katarina Rebello, Christian Schwieter, Marcel Schliebs, Kate Joynes-Burgess, Mona Elswah, Jonathan Bright,  
Philip N. Howard 
 
 
SUMMARY 
In this data memo, we examine French, German and Spanish-language distribution of coronavirus (COVID-19) news 
and information originating from media outlets backed by the governments of China, Iran, Russia and Turkey. We 
measure the total distribution networks of these state-backed media outlets on Facebook and Twitter, and compare how 
social media users are engaging with that content. Over the three-week period of this study, we find that: 
 

• most of the state-backed outlets from China, Iran, Russia and Turkey generating content in French, German, and 
Spanish reaches tens of millions of social media users around the world, though through smaller distribution 
networks than the major news outlets operating in those languages; 

• state-backed outlets producing coronavirus-related content in French, German and Spanish can achieve higher 
average engagement per article than prominent news sources such as Le Monde, Der Spiegel and El País; 

• the coronavirus coverage being produced and distributed by state-backed media outlets on social media varies 
by language and source country, for example: 

o Russian outlets working in French and German consistently emphasized weak democratic institutions and 
civil disorder in Europe, but offered different kinds of conspiracy theories about the pandemic; 

o Chinese and Turkish outlets working in Spanish promoted their own countries’ global leadership in 
combating the pandemic, while Russian and Iranian outlets generated polarizing content targeted at Latin 
America and Spanish-speaking social media users in the United States. 
 
 

INTRODUCTION 
State-backed media can be used by governments to 
influence foreign public opinion, counterbalance 
dominant Western media narratives or conduct top-
down propaganda operations. While state-backed 
outlets predominantly target English-speaking 
audiences, some are broadening their reach. Russia, 
for example, launched the English-language Russia 
Today (later rebranded as RT) in 2005 with a relatively 
modest operation.[1] Over time, RT has developed an 
anti-Western narrative and has become a propaganda 
weapon of the Kremlin. RT has simultaneously 
expanded its capacity to publish content in other 
languages including Arabic, French, German and 
Spanish. Through RT, the Russian government targets 
non-English speaking audiences to either attract 
support for Russia in places where the anti-Western 
narrative has strong resonance or promote a positive 
image of Russia in countries where they want to have 
allies and good relations.[2] 
 
In addition to Russia, there are numerous Chinese 
state-backed outlets targeting non-English audiences 
across the globe to support China’s soft power 
ambitions. For instance, China has launched a CGTN 
Español channel, targeting Spanish-speaking 

countries, especially in Latin America and the 
Caribbean, where China has economic, political and 
cultural interests.[3] Meanwhile, Iran also launched a 
Latin American-focused channel with HispanTV in 
2012. This channel represents the Islamic Republic of 
Iran Broadcaster’s (IRIB) attempt to establish stronger 
connections with their allies in Latin America and to 
counterbalance Western media.[4] Finally, Turkey has 
also shown recent interest in Arabic, Spanish and 
German-speaking audiences, within the context of 
President Recep Tayyip Erdogan’s use of soft power 
tools to bolster the country’s global reputation.[5][6] 
 
In our earlier work on coronavirus reporting, we 
investigated several English-language outlets backed 
and/or funded by regimes in China, Iran, Russia and 
Turkey.[7] We found that they have a substantial online 
audience and level of engagement compared to the 
UK’s BBC. We also found that some of their English-
language content politicized the coronavirus by 
criticizing Western democracies, praising their home 
countries, and promoting conspiracy theories about the 
origins of the virus. Recognizing the need to explore 
non-English language content distributed by state-
backed outlets, this memo focuses on coronavirus news 
and information published in French, German and 



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
2 

Spanish. This content primarily targets countries in 
Europe, Latin America and Africa. It is undeniable that 
other languages and global audiences are also of 
interest to state-backed media. In particular, China, Iran 
and Russia sponsor similar Arabic-language operations 
that reach millions of people worldwide. Although this 
study explores content produced in Spanish, French 
and German, we will do more in the future to expand our 
understandings of non-English language media 
operations, such as in Arabic, backed by the 
governments of China, Iran, Russia and Turkey.  
 
In this study, we ask: What is the global audience for 
French, German, and Spanish-language social media 
content about the coronavirus from state-backed 
media? What are the primary themes in this content? 
First, we measure the distribution of coronavirus 
coverage from state-backed outlets, focusing on 
content shared over Facebook and Twitter. We 
measure what we call the “social distribution network” 
of these outlets, by aggregating follower counts of the 
ecosystem of groups, pages and accounts which share 
their content. Second, we describe in detail the types of 
narratives being promoted by the state-backed outlets 
in French, German and Spanish. 
 
MEASURING THE IMPACT OF  
STATE-BACKED REPORTING 
In this report, we define state-backed media outlets as 
organizations that are either directly funded by the state 
or are editorially managed by their governments. Our 
focus is on state-backed media funded or managed by 
the governments of China, Iran, Russia and Turkey, as 
these are countries where press freedom is limited and 
where governments are more likely to interfere with 
news reporting.[8] For this memo, we restrict our 
analysis to state-backed outlets that produce content in 
French, German and Spanish. 
 
The outlets we study include international broadcasters 
and news agencies that all have a major web presence. 
From China, we focus on the China Global Television 
Network (CGTN), China Radio International (CRI) and 
Xinhua News Agency. From Russia, we include RT and 
Sputnik. From Iran, we include Press TV and HispanTV. 
From Turkey, we focus on the TRT network, which 
operates TRT Deutsch, TRT Español and TRT 
Français. While this list is not exhaustive, it includes a 
sample of non-English-language media outlets from 
these countries. See the Data Supplement for more 
detail on our inclusion criteria.  
 
For comparison, we benchmark our analyses with an 
examination of widely known media organizations that 
produce content in French, German and Spanish. This 
includes French-language reporting from Le Monde and 
Le Figaro, German-language reporting from Der 
Spiegel and Tagesschau, and Spanish-language 
reporting from El País and El Mundo. These outlets can 
reach tens of millions of social media users around the 
world and have been credited for their impartiality in 
covering global news and events. 

 
Several social media platforms are effectively banned 
within the countries where state-backed media outlets 
are producing content. Facebook and Twitter, for 
instance, are banned in China. The Iranian government 
has also been tightening its grip over these platforms by 
restricting access to Facebook and Twitter in recent 
years. Finally, while Turkey and Russia allow access to 
popular social media sites, they employ strict 
censorship measures and severely limit freedom of 
expression on these platforms. 
 
FINDINGS 
Social Distribution Networks of State-Backed Outlets 
Table 1 shows the “social distribution network” of each 
state-backed outlet as well as benchmarks for 
prominent news sources that produce content in 
French, German and Spanish. This metric represents 
the sum of all unique Facebook groups/pages and 
Twitter accounts in which coronavirus-related content 
from the state-backed outlet has been shared during the 
observation period. Xinhua is not included in Table 1 
because this outlet aggregates social media followers 
across all of their English and non-English Facebook 
groups/pages. It should be noted that these figures 
represent potential reach, as social media users may 
not be exposed to all content shared in these channels. 
Furthermore, the method does not account for duplicate 
followers within platforms, such as individuals following 
two different accounts, or duplicate followers across 
platforms, such as individuals with accounts on both 
Facebook and Twitter. Our estimates should be 
regarded as theoretical upper bounds of the size of an 
outlet’s distribution network. 
 
By this measure, the largest state-backed outlet 
producing content in French is CGTN, with a distribution 
network that can push content to over 75 million social 
media users. The largest state-backed outlet producing 
content in both Spanish and German is RT. State-
backed media from Iran and Turkey have the smallest 
distribution networks across all three languages. Almost 
all of the state-backed outlets also have smaller 
distribution networks than the benchmark outlets used 
in this study. An exception is RT en Español, the 
Spanish-language arm of RT, which has a larger 
distribution network than El Mundo but a smaller 
network than El País.  
 
To understand how global audiences are engaging with 
the coronavirus-related reporting produced by state-
backed outlets from China, Iran, Russia and Turkey, we 
sum the numbers of all possible modes of engagement 
on Facebook and Twitter. Table 2 shows the volume of 
engagement generated by state-backed outlets. 
 
During our observation period, coronavirus-related 
reporting from prominent news sources such as El País 
generated as much as 6 million engagements while the 
highest engagement level attracted by a state-backed 
outlet, RT en Español, was half this amount. Although 
state-backed outlets did not match the volume of 



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
3 

engagement achieved by prominent news sources such 
as Le Monde, Der Spiegel and El País, the engagement 
generated per article in Table 3 reveals several points 
of interest. During the observation period, RT attracted 
the largest median engagement per article for content 
produced in French, German and Spanish. There was 
also notable variation for state-backed outlets across 
different languages, suggesting that some of their 
media operations are attracting more engagement than 
others. For example, Xinhua content in French and 
Spanish had substantially higher median engagement 
per article than their German-language content while 
the coverage from TRT Deutsch and TRT Français 
surpassed that of TRT Español. 
 
These findings are generally in line with the results from 
our earlier work on English-language coronavirus 
reporting produced by state-backed media outlets from 
China, Iran, Russia and Turkey. In that study, we 
observed that state-backed outlets could achieve as 
much as ten times larger median engagement per 
article than news sources such as the BBC.[7] 
 
State-Backed Narratives in Coronavirus Coverage 
In this section, we provide a thematic overview of some 
of the coronavirus reporting in French, German and 
Spanish coming out of the state-backed outlets. We 
reviewed the top 20 most engaged articles for each 

outlet and coded prominent themes over a week-long 
period during May 2020. See the Data Supplement for 
more detail on our thematic analysis.     
 
Theme 1: Weak Democracies 
The first theme relates to articles and reports that 
attempt to create chaos in the West and undermine trust 
in public institutions. During the data collection period, 
there was evidence of reporting on this broad theme 
across Chinese, Iranian and Russian state media. 
There were notable gaps in Turkish state-backed 
reporting⁠— signalling contrasting strategies or areas of 
interest among the governments that back the media 
outlets examined in this memo. 
 
French and German-language reporting from Russian 
state media highlighted acts of civil disobedience, and 
tensions with public authorities amid the pandemic. For 
example, RT Français and RT Deutsch both focused on 
a silent protest against the Belgian Prime Minister that 
was organized by healthcare workers.[9][10] These 
articles featured photos and videos with dozens of 
healthcare workers collectively “turning their backs” as 
the Prime Minister arrived at their hospital.  
 
French and German-language reporting from Russian 
state media also included several stories about the 
lockdown protests in France, Germany and Poland as 

Table 1 – Followers of State-Backed Social Distribution Networks 
 French German Spanish 
China CRI 50,100,000 CRI 800,000 CRI 70,900,000 
  CGTN 75,100,000 .. .. CGTN 69,200,000 
Iran Press TV 1,700,000 .. .. HispanTV 29,700,000 
Russia RT 27,500,000 RT 5,000,000 RT 205,500,000 

Sputnik 31,300,000 Sputnik 1,800,000 Sputnik 41,700,000 
Turkey TRT 1,000,000 TRT 300,000 TRT 1,200,000 
Benchmarks Le Monde 134,600,000 Der Spiegel 59,900,000 El País 431,300,000 

Le Figaro 116,900,000 Tagesschau 25,500,000 El Mundo 112,900,000 
 
Table 2 – Engagement with Content Shared by Social Distribution Networks   

 French German Spanish 
 China CRI 523 CRI 409 CRI 18,863 

CGTN 98,966 .. .. CGTN 139.179 
Xinhua 274,553 Xinhua 1065 Xinhua 206,747 

Iran Press TV 1439 .. .. HispanTV 294,396 
Russia RT 679,203 RT 249,741 RT 3,364,366 

Sputnik 658,301 Sputnik 90,114 Sputnik 497,472 
Turkey TRT 26,345 TRT 24,022 TRT 17,737 
Benchmarks Le Monde 1,376,862 Der Spiegel 1,143,350 El País 6,258,900 

Le Figaro 2,007,449 Tagesschau 324,563 El Mundo 3,269,981 
 
Table 3 – Median Engagement per Shared Article   

 French German Spanish 
 
China 

CRI 5 CRI 3 CRI 122 
CGTN 
Xinhua 

90 
374 

.. 
Xinhua 

.. 
4 

CGTN 
Xinhua 

118 
144 

Iran Press TV 3 .. .. HispanTV 117 
Russia RT 528 RT 158 RT 442 

Sputnik 142 Sputnik 46 Sputnik 76 
Turkey TRT 43 TRT 44 TRT 18 
Benchmarks Le Monde 105 Der Spiegel 90 El País 27 

Le Figaro 37 Tagesschau 68 El Mundo 25 
Sources Tables 1-3: Authors’ calculations based on data collected between the 18th of May and the 5th of June 2020. 
Notes Tables 1-3: Total follower count includes Twitter accounts and Facebook groups/pages sharing content. Rounded to the 
nearest hundred thousand. Engagement includes all potential reactions on Twitter and Facebook.  

 



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
4 

well as violent demonstrations involving the gilet jaunes 
(translated as “yellow vests”).[11][12][13] Among the 
examples, one article from Sputnik suggested that the 
national lockdown and resulting economic crisis could 
incite a new “uprising” in France.[14] Additional German-
language reporting from Russian state media sought to 
highlight how the divide between the rich and the poor 
in the West is exacerbated by the health crisis.[15][16] 
 
This narrative was replicated to a certain extent in the 
Spanish-language reporting from Russian state media. 
However, it is important to note that this coverage 
appeared to target Spanish-speaking audiences in Latin 
America more so than those in Europe. For example, an 
article from RT en Español highlighted recent remarks 
from Brazilian President Jair Bolsonaro in which he 
allegedly condemned local governors and mayors for 
imposing strict lockdown policies.[17] The article went 
on to suggest that Bolsonaro wanted to “arm” the 
Brazilian public with weapons so they could fight back 
against lockdown measures across the country.[17] 
Another article from Sputnik claimed that the Chilean 
police had recently spent millions to purchase armored 
vehicles and other riot control equipment at the height 
of the pandemic despite reports of widespread human 
rights violations committed by the police forces.[18] 
 
During the data collection period, Spanish-language 
reporting from Russian and Iranian state-backed media 
promoted anti-US sentiments. This reporting, which is 
not designed for an English-speaking US audience, 
builds on deep-seated tensions in the region. The 
coverage emphasized the detrimental effects of US 
sanctions on Venezuela’s ability to respond to the 
coronavirus pandemic, namely, by creating fuel 
shortages. In the absence of American aid, Iran sent 
several oil tankers to Venezuela. However, Sputnik and 
HispanTV reported that the US was planning to deploy 
“warships” in the region to prevent their arrival.[19][20] 
An article from Sputnik claimed that US President 
Donald Trump had threatened to sink the ships.[19] 
Related coverage from HispanTV emphasised that, 
while other countries were sending aid to Venezuela 
amid the pandemic, the US was preparing to 
“attack”.[20]  
 
Chinese state-backed reporting in German, Spanish 
and French contributed to this broad narrative by 
undermining the credibility of US political leaders and, 
in some cases, suggesting that the country posed an 
imminent threat to global peace and security. French-
language reporting from Xinhua claimed that the US 
was spreading a “political virus” by blaming China for 
the global pandemic while an article from CGTN 
Français suggested that the White House was staging 
a “Hollywood-style” production to divert attention away 
from its own “catastrophic” coronavirus 
response.[21][22] German and Spanish-language 
reporting from CRI was similarly critical of the United 
States, for example, alleging that US politicians were 
racist, self-serving, and bringing their country towards 
the “edge of the abyss”.[23] German-language 

commentary by CRI also emphasized how growing 
income inequalities and alleged incompetence by the 
Trump administration during the pandemic exemplifies  
“the failure of US democracy”.[24][25][26] 
 
Theme 2: Successful State Response 
The second narrative theme embraced by media 
operations in all three languages emphasized how 
successfully the home countries of state-backed outlets 
were responding to the coronavirus pandemic. This 
narrative was particularly prominent in Chinese and 
Turkish media across their French, German and 
Spanish-language reporting. 
 
Chinese outlets underscored the country’s leadership 
role in promoting international cooperation and 
facilitating a global recovery from the public health 
emergency. German-language reporting from CRI 
Deutsch emphasised the need for international 
solidarity and portrayed China as the driving force 
behind the imminent global economic “revival”.[27][28] 
Reporting by CRI Español celebrated the International 
Monetary Fund (IMF) sharing lessons with the global 
community from China’s successful fight against the 
coronavirus.[29] French and Spanish-language articles 
from Xinhua highlighted international praise for China’s 
poverty-reduction initiatives as part of the country’s 
coronavirus response.[30][31] State-backed outlets 
also published stories about the recipients of Chinese 
aid, ranging from Algerian medics, as reported by 
CGTN Français, to the Bangladeshi government, 
covered by CRI Español.[32][33] Meanwhile, French-
language reporting from Xinhua acclaimed “mutual 
support” provided by China and African nations in the 
fight against the coronavirus.[34] 
 
Spanish-language editions of Xinhua and CGTN 
dedicated several articles to China’s apparent progress 
in vaccine development against the novel virus.[35][36] 
In these reports, the vaccine is positioned by President 
Xi as a “global public good” and further endorsed by 
British medical journal, The Lancet, which allegedly 
called the initial clinical trials “promising”.[37][35] 
Adding to this narrative, China’s pledge of two billion 
dollars to the World Health Organization (WHO), 
reported by CGTN Español, was juxtaposed against the 
US withdrawal of its WHO funding and alleged lack of 
solidarity, which was condemned by Xinhua’s French 
edition.[36][38]  
 
Like China, Turkey’s state-backed media emphasized 
the country’s role in responding to the pandemic. In its 
Spanish-language edition, TRT Español asserted 
Turkey’s world-class record for successfully identifying, 
isolating and treating coronavirus cases to minimize 
loss of life and pressures on its healthcare system.[39] 
French, German and Spanish-language reporting from 
TRT celebrated a new hospital unveiled by Turkish and 
Japanese officials in Istanbul to treat coronavirus 
patients, positioning the city as an “international center 
for healthcare”.[40][41][42] Adding to Turkey’s alleged 
successes in driving international collaboration, TRT 



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
5 

coverage in Spanish and German reported on bilateral 
efforts to reopen Turkey’s tourism industry as well as 
host preliminary talks with Russia to launch potential 
vaccine development against the coronavirus. 
[43][44][45] Additional coverage from TRT Deutsch 
featured a new radiation system developed by “Turkish 
Beam” that is being tested in the US for its potential role 
in fighting coronavirus infections.[46] 
 
Russian outlets did not produce significant coverage 
about their own state response to the coronavirus, 
perhaps given domestic challenges facing Russia’s 
public health system during the observation period. 
Instead, Russian state-backed media promoted China’s 
achievements in responding to the crisis and stoked 
divisions between China and the United States.[47] 
Iranian state-backed media, whose outlets publish 
French and Spanish-language coverage, also 
contributed to this narrative. Among the examples, 
Press TV coverage reported on Iranian collaboration 
with China while criticizing the US response to the 
pandemic.[48] State-backed media from Iran also 
highlighted the country’s foreign aid programme to 
support strategic allies facing the coronavirus. During 
the observation period, Iran’s Spanish-language 
HispanTV acclaimed Iran’s provision of coronavirus aid 
to Kyrgyzstan while also praising its Latin American ally, 
Cuba, whose doctors have reportedly cared for some 
26,000 coronavirus patients around the world.[49][50] 
Since Iran was hit hard by the coronavirus in the early 
stages of the global pandemic, its state-backed media 
is now focusing on promoting a positive image of the 
country to deflect attention from the domestic difficulties 
Iran encountered. HispanTV, for example, recently 
asserted Iran’s progress in “eradicating COVID-19 from 
the country” in an article published shortly after our 
coding period concluded.[51] 
 
Theme 3: Conspiracy Theories 
A final theme present in the reporting from state-backed 
outlets in China, Russia, and Iran involved conspiracy 
theories about the coronavirus. Turkish state-backed 
outlets did not push these types of narratives and mainly 
focused on positive portrayals of their home country’s 
efforts in combating the coronavirus. Chinese state 
media in all three languages pushed back against 
allegations that the coronavirus originated in China. 
Spanish-language reporting from CRI highlighted cases 
of the virus that could not be traced to a Chinese origin 
including a New Jersey mayor who believed that he was 
infected long before the outbreak in China.[52] French-
language coverage from CRI also reported that cases 
of the coronavirus in France did not originate in China 
or Italy but were instead caused by an “unknown” and 
“locally-circulating” strain of the virus, citing a study 
conducted by the Pasteur Institute in Paris.[53] 
 
Related to these efforts, state-backed reporting from 
China also promoted conspiracy theories that the 
coronavirus is a bioweapon manufactured by the 
United States. German-language reporting from CRI 
asserted that the “US owes the world an explanation 

for its biological laboratories overseas”, emphasizing 
concerns that the laboratories might have military 
purposes.[54] An article from CGTN Español also 
asked whether “more than 200 US military biological 
laboratories around the world” are “developing 
biological weapons” or “deadly viruses”.[55] 
 
Although some narratives about the origins of the 
coronavirus were exclusive to Chinese state-backed 
outlets, they were joined by their Russian and Iranian 
counterparts in making connections between the 
coronavirus and US biological warfare laboratories. 
The German arm of Sputnik published an article 
suggesting that the US was conducting “dangerous 
epidemiology” in post-Soviet states such as Georgia, 
Kazakhstan and Armenia, while also citing rumors 
about a 2018 outbreak of meningitis during which 
bloggers allegedly reported that the US military was 
testing bioweapons.[56] The same narrative was taken 
up by Iran’s Spanish-language outlet, HispanTV, 
which suggested that the coronavirus might have 
originated in a US laboratory.[57] The article quotes a 
Russian spokesperson who alleged that Americans 
are “creating and modifying various pathogens” that 
could produce “dangerous diseases”.[57] 
 
In contrast to overt accusations about the origins of the 
coronavirus, Russian state-backed media also used 
more subtle tactics to increase engagement with 
popular conspiracy theories. In particular, RT Deutsch 
reported on an Italian politician who demanded the 
arrest of Bill Gates for “crimes against humanity” amid 
the global health crisis. RT Deutsch mocks these 
allegations as “absurd theories”, but nevertheless 
describes them in detail, including claims that the Bill 
and Melinda Gates Foundation is pushing plans for 
forced vaccinations, and that its harmful “vaccination 
campaigns” against previous diseases have “sterilized 
millions of women in Africa”.[58] Another article from RT 
Deutsch criticizes the German government for praising 
the Gates Foundation without considering their 
“inhumane” operations, once again describing 
allegations related to vaccine development and the 
sterilization of young people in India.[59] This coverage 
was specific to German-language reporting for our data 
collection period, but demonstrates how Russian state-
backed media can increase public engagement with 
conspiracy theories without directly supporting them.  
 
CONCLUSION 
In this study, we systematically examined French, 
German and Spanish-language coronavirus reporting 
published by state-backed outlets from China, Iran, 
Russia and Turkey. A mixed quantitative and qualitative 
methodology was employed. We measured the social 
distribution networks used on Facebook and Twitter, 
and the levels of engagement with content related to the 
coronavirus. Over the three-week period of this study, 
we found that state-backed media from China, Iran, 
Russia and Turkey are attracting tens of millions of 
French, German and Spanish-speaking social media 
users around the world. While most of these outlets 



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
6 

have smaller distribution networks than prominent news 
sources such as Le Monde, Der Spiegel and El País, 
some state-backed media operations can achieve 
higher engagement levels for the content they produce. 
Coronavirus-related reporting being distributed by these 
state-backed outlets reflects a combination of reputable 
and false or misleading information, some of which 

attempts to undermine Western democracies, bolster 
their source country’s successes, and fuel conspiracy 
theories. The variations in French, German and 
Spanish-language coronavirus coverage identified 
during the observation period ultimately underscored 
the distinctive goals and objectives of these non-English 
language media operations amid the global pandemic. 

 
 
REFERENCES 
[1] I. Yablokov, “Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of Russia Today,” Politics, 

Vol. 35, No. 3, 2015. [Online]. Available: https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/1467-9256.12097.  
[2] R. Orttung And E. Nelson, “Russia Today’s Strategy and Effectiveness on YouTube,” Post-Soviet Affairs, Vol. 

35, No. 2, Pp. 77–92, 2018. Doi: 10.1080/1060586x.2018.1531650. [Online]. Available: 
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1060586x.2018.1531650?journalcode=rpsa20. 

[3] P. Ye And L. A. Albornoz, “Chinese Media “Going Out” in Spanish Speaking Countries: The Case Of CGTN-
Español,” Westminster Papers In Communication And Culture, Vol.  13, No. 1, Pp. 81–97, 1 Jun. 21, 2018, Issn: 
1744-6716. Doi: 10.16997/Wpcc.277. [Online]. Available: 
http://www.westminsterpapers.org/articles/10.16997/wpcc.277/. 

[4] M. Di Ricco, “No News from Tehran: HispanTV First Voyage to Latin America,” Centro Argentino De Estudios 
Internacionales, Working Paper 1, 2012. 

[5] O. Al-Ghazzi and M. M. Kraidy, “The Turkish Al-Jazeera? TRT,” Flow.Journal, 2014. Available: 
http://flowtv.org/2014/01/the-turkish-al-jazeera-trt-al-turkiyya/ 

[6] TRT, “TRT Launches German Language News Platform: TRT Deutsch,” 2020. [Online]. Available: 
https://www.trtworld.com/turkey/trt-launches-german-language-news-platform-trt-deutsch-32913. 

[7] J. Bright, H. Au, H. Bailey, M. Elswah, M. Schliebs, N. Marchal, C. Schwieter, K. Rebello, And P. N. Howard, 
“Coronavirus Coverage by State-Backed English-Language News Sources,” Data Memo 2020.2, 2020. [Online]. 
Available: https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2020/04/coronavirus-coverage-by-state-
backed-english-language-news-sources.pdf. 

[8] Reporters Without Borders. (2019). 2019 World Press Freedom Index, [Online]. Available: https://rsf.org/en/ 
ranking/2019. 

[9] RT. (May 18, 2020). Belgique: Les Soignants Réservent Une Haie De Déshonneur À Leur Premier Ministre, 
[Online]. Available: https://francais.rt.com/international/75150-belgique-soignants-reservent-haie-deshonneur-
premier-ministre. 

[10] RT. (May 18, 2020). Kalter Empfang Für Regierungschefin in Belgien: Pflegepersonal Dreht Ihr Bei Besuch Den 
Rücken Zu, [Online]. Available: https://deutsch.rt.com/kurzclips/102576-kalter-empfang-fur-regierungschefin-
krankenhaus/. 

[11] RT. (May 18, 2020). Polen: Verletzte und Gewaltsame Zusammenstößebei Anti-Lockdown-Protest, [Online]. 
Available: https://deutsch.rt.com/kurzclips/102579-polen-verletzte-und-gewaltsame-zusammenstosse/. 

[12] RT. (May 18, 2020). Nach Corona-Lockerungen: Gelbwesten Protestieren Wieder – Festnahmen und 
Zusammenstöße, [Online]. Available: Https://Deutsch.Rt.Com/Kurzclips/102587-Nach-Corona-Lockerungen-
Gelbwesten-Protestieren/. 

[13] RT. (May 18, 2020). Unter Dem Medienradar: Brandanschlag Bei Demo Gegen Corona-Beschränkungen In 
Stuttgart, [Online]. Available: https://Deutsch.Rt.Com/Inland/102577wassonstnochgeschah-Brandschlag/. 

[14] Sputnik. (May 19, 2020). Nach Angriff Auf Demo-Teilnehmer in Stuttgart: Opfer Schwebt In Lebensgefahr, 
[Online]. Available: https://de.sputniknews.com/gesellschaft/20200519327152209-nach-angriff-auf-demo-
teilnehmer-in-stuttgart-opfer-schwebt-in-lebensgefahr/. 

[15] RT. (May 19, 2020). Wenn Die Lobby Fehlt: Bundesregierung Verweigert Corona-Zuschüsse Für Arme, [Online]. 
Available: https://deutsch.rt.com/inland/102622-bundesregierung-verweigert-zuschusse-fur-arme/. 

[16] RT. (May 22, 2020). Land Der Unbegrenzten Ungleichheit: Bezos, Gates und Zuckerberg Wurden in Der 
Pandemie Noch Reicher, [Online]. Available: https://deutsch.rt.com/nordamerika/102741-bezos-gates-
zuckerberg-land-unbegrenzten/. 

[17] RT. (May 22, 2020). Bolsonaro Llama ”Mierda” a Gobernadores y Alcaldes Que Imponen Cuarentenas Para 
Contener El Coronavirus, [Online]. Available: https://actualidad.rt.com/actualidad/354083-bolsonaro-mierdas-
gobernadores-cuarentenas-pandemia-coronavirus. 

[18] C. Trejo. (May 15, 2020). La Inversión Antiprotesta De Chile Supera Los 15 Millones De Dólares En Plena 
Pandemia, [Online]. Available: https://mundo.sputniknews.com/america-latina/202005151091444047-la-
inversion-antiprotesta-de-chile-supera-los-15-millones-de-dolares-en-plena-pandemia/. 

[19] Sputnik. (May 24, 2020). Llega A Venezuela El Primero De Cinco Buques Irańıes Cargado Con Gasolina, 



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
7 

[Online]. Available: https://mundo.sputniknews.com/america-latina/202005241091521550-llega-a-venezuela-el-
primero-de-cinco-buques-iranies-cargado-con-gasolina/. 

[20] HispanTV. (May 21, 2020). Maduro Celebra Envlo de Buques Petroleros de Irán a Venezuela, [Online]. 
Available: https://www.hispantv.com/noticias/venezuela/466594/buque-petrolero-iran-eeuu. 

[21] Xinhua News Agency. (May 24, 2020). Un ”Virus Politique” Attaquant et dé Nigrant la Chine se Propage Aux 
Etats-Unis, [Online]. Available: http://french.xinhuanet.com/2020-05/24/c_139083968.htm. 

[22] CGTN. (May 21, 2020). Commentaire: Les Politiciens Américains, Auteurs Des Mensonges Inscrits Dans 
L’histoire, [Online]. Available: https://francais.cgtn.com/n/bfjaa-bea-fea/cbeiia/index.html. 

[23] CRI. (May 18, 2020). Rassistische Us-Politiker Müssen Niederlage Schlucken, [Online]. Available: 
http://german.cri.cn/kommentar/alle/3259/20200518/469024.html. 

[24] CRI. (May 23, 2020). Covid-19-Pandemie Enthüllt Die Wahrheit Der Großen Ungleichheit In Den Usa, [Online]. 
Available: http://german.cri.cn/kommentar/alle/3259/20200523/472019.html. 

[25] CRI. (May 22, 2020). Verfälschung Von Krankenund Todesdaten Verdeutlicht Versagen Von 
Uspandemieprävention, [Online]. Available: http://german.cri.cn/kommentar/alle/3259/20200522/471617.html. 

[26] CRI. (May 19, 2020). Untersuchung Des Us-Kongresses: 500 Milliarden-Rettungspaket Liegt Brach, [Online]. 
Available: http://german.cri.cn/aktuell/alle/3250/20200519/469317.html. 

[27] CRI. (May 19, 2020). Chinas Einsatz Belebt Globale Zuversicht In Pandemiebekämpfung In Kritischem Moment, 
[Online]. Available: http://german.cri.cn/kommentar/alle/3259/20200519/469444.html. 

[28] CRI. (May 23, 2020). Chinas Weitere Öffnung Gut Für Die Wiederbelebung Der Weltwirtschaft, [Online]. 
Available: http://german.cri.cn/kommentar/alle/3259/20200523/471972.html. 

[29] CRI. (May 22, 2020). Fmi: Experiencia de China en Combate a Covid-19 Ofrece Valiosas Lecciones, [Online]. 
Available: http://espanol.cri.cn/news/world/1018/20200522/471238.html. 

[30] Xinhua News Agency. (May 23, 2020). La Communauté Internationale Salue la dé Termination de la Chine à 
Atteindre Ses Objectifs de Réduction de la Pauvreté, [Online]. Available: http://french.xinhuanet.com/2020-
05/23/c_139081905.htm. 

[31] Xinhua News Agency. (May 22, 2020). China Destinará Más de 20.000 Millones de dólares a Combatir la 
Pobreza En 2020, [Online]. Available: http://spanish.xinhuanet.com/2020-05/22/c_139079820.htm. 

[32] CGTN. (May 21, 2020). Des Experts Chinois Et Ses Collègues Algériens Ont Partagé Les Connaissances Et Les 
Expériences Sur Le Traitement des Patients Atteints De Covid-19 CGTN, [Online]. Available: 
https://francais.cgtn.com/n/bfjaa-bea-fea/cbfbaa/index.html. 

[33] CRI. (May 21, 2020). Xi: China se Opone a Perturbación De Cooperación Internacional Contra Epidemia, 
[Online]. Available: http://espanol.cri.cn/news/china/1019/20200521/470334.html. 

[34] Xinhua News Agency. (May 24, 2020). La Chine Et l’Afrique se Soutiennent Mutuellement dans la Lutte Contre 
la Pandémie de Covid-19 (Ministre Des Ae), [Online]. Available: http://french.xinhuanet.com/2020-
05/24/c_139083966.htm. 

[35] Xinhua News Agency. (May 22, 2020). Urgente: Prueba de Vacuna de China Contra Covid-19 Muestra 
Resultados Prometedores: The Lancet, [Online]. Available: http://spanish.xinhuanet.com/2020-
05/22/c_139080036.htm. 

[36] CGTN. (May 19, 2020). China Promete 2.000 Millones de dólares en Respuesta a la Pandemia Global CGTN En 
Español, [Online]. Available: https://espanol.cgtn.com/n/2020-05-19/djbfaa/china-promete-2000-millones-de-
dolares-en-respuesta-a-la-pandemia-global/index.html. 

[37] Xinhua News Agency. (May 18, 2020). Xi Asegura Que la Vacuna China de Covid-19 Será un Bien Público 
Global Cuando Esté Disponible, [Online]. Available: http://spanish.xinhuanet.com/2020-05/18/c_139066955.htm. 

[38] Xinhua News Agency. (May 20, 2020). La Chine Exhorte Les Etats-Unis à Assumer Leurs Obligations Envers 
L’oms et à Ne Pas Rejeter le Blâme, [Online]. Available: http://french.xinhuanet.com/2020-
05/20/c_139071477.htm. 

[39] TRT. (May 19, 2020). “Turquía Está a la Cabeza De Las Naciones Que Han Superado Este Proceso Con El 
Mínimo Daño Posible”, [Online]. Available: https://www.trt.net.tr/espanol/vida-y-salud/2020/05/19/turquia-esta-a-
la-cabeza-de-las-naciones-que-han-superado-este-proceso-con-el-minimo-dano-posible-1419911. 

[40] TRT. (May 21, 2020). Erdogan : “Istanbul Est Devenue Un Centre International De Santé”, [Online]. Available: 
https://www.trt.net.tr/francais/turquie/2020/05/21/erdogan-istanbul-est-devenue-un-centre-international-de-sante-
1421218. 

[41] TRT. (May 23, 2020). Türkisch-Japanisches Krankenhaus In Istanbul Eröffnet, [Online]. Available: 
https://www.trtdeutsch.com/news-turkei/turkisch-japanisches-krankenhaus-in-istanbul-eroffnet-2020601. 

[42] TRT. (May 21, 2020). Erdogan Inaugura Con El Primer Ministro Japonés El Hospital Urbano Çam Ve Sakura De 
Başakşehir, [Online]. Available: https://www.trt.net.tr/espanol/vida-y-salud/2020/05/21/erdogan-inaugura-con-el-
primer-ministro-japones-el-hospital-urbano-cam-ve-sakura-de-basaksehir-1421227. 

[43] TRT. (May 24, 2020). Turquía Negocia Con Alemania, Francia E Inglaterra Para Reanimar El Turismo, [Online]. 
Available: https://www.trt.net.tr/espanol/economia/2020/05/24/turquia-negocia-con-alemania-francia-e-inglaterra-



COMPROP Data Memo 2020.4 COVID-19 June 29 2020 

 
8 

para-reanimar-el-turismo-1422626. 
[44] TRT. (May 24, 2020). Botschafter: Türkei Ab Juni Bereit Für Deutsche Touristen, [Online]. Available: 

https://www.trtdeutsch.com/politik-inland/botschafter-turkei-ab-juni-bereit-fur-deutsche-touristen-2021112. 
[45] TRT. (May 23, 2020). Turquía Y Rusia Inician Consultas Para Desarrollar Una Vacuna Contra El Covid19, 

[Online]. Available: https://www.trt.net.tr/espanol/turquia/2020/05/23/turquia-y-rusia-inician-consultas-para-
desarrollar -una-vacuna-contra-el-covid-19-1422236. 

[46] TRT. (May 19, 2020). Usa Testen Turkishbeam“-Bestrahlungssystem Gegen Covid-19, [Online]. Available: 
https://www.trtdeutsch.com/news-turkei/usa-testen-turkishbeam-bestrahlungssystem-gegen-covid-19-2018413. 

[47] Sputnik. (May 25, 2020). Pronostican La Llegada Del “Siglo Asiá Tico”: China Está Desbancando a EEUU, 
[Online]. Available: https://mundo.sputniknews.com/politica/202005241091522140-pronostican-la-llegada-del-
siglo-asiatico-china-esta-desbancando-a-eeuu/. 

[48] Press TV. (May 20, 2020). Un Acte De Coopération Multilatéral Entre l’Iran et la Chine Devrait Être Élaboré 
(Amir Abdullahian), [Online]. Available: http://french.presstv.com/detail/2020/05/20/625781/postcovid-lan-des-
relations-iranchine. 

[49] HispanTV. (May 19, 2020). Irán Entrega Ayuda Humanitaria A Kirguistán Para Combatir Covid-19, [Online]. 
Available: https://www.hispantv.com/noticias/diplomacia/466433/iran-envia-ayuda-kirguistan-coronavirus.  

[50] HispanTV. (May 20, 2020). Mé Dicos De Cuba Atienden a Más De 26 Mil Afectados Por Covid-19, [Online]. 
Available: https://www.hispantv.com/noticias/cuba/466509/medicos-isla-coronavirus-salvar-vida. 

[51] HispanTV. (May 30, 2020). Irán Anuncia Que Está Erradicando La Covid-19 en El País, [Online]. Available: 
https://www.hispantv.com/noticias/social/467405/iran-coronavirus-muertos. 

[52] CRI. (May 18, 2020). Qué Teatro Hacen Esos Políticos Estadounidenses Con Mentiras Una Tras Otra? Español, 
[Online]. Available: http://espanol.cri.cn/news/report/1017/20200518/468820.html. 

[53] CRI. (May 1, 2020). Institut Pasteur: Le Covid-19 En France Ne Provient Pas Directement De Chine, [Online]. 
Available: http://french.cri.cn/news/world/686/20200501/461120.html. 

[54] CRI. (May 17, 2020). Die Usa Schulden Der Welt Eine Erklärung Für Ihre Biologischen Labors In Übersee, 
[Online]. Available: http://german.cri.cn/aktuell/alle/3250/20200517/468493.html. 

[55] CGTN. (May 19, 2020). Búsqueda de Emergencia Global: ¿Dónde Están Los Más De 200 Laboratorios 
Biológicos En Ee. Uu.? [Online]. Available: https://espanol.cgtn.com/n/2020-05-19/djcdea/busqueda-de-
emergencia-global-donde-estan-los-mas-de-200-laboratorios-biologicos-en-eeuu/index.html. 

[56] Sputnik. (May 29, 2020). Wozu Benötigen Die Usa Biolabore So Nah An Russland? [Online]. Available: 
https://de.sputniknews.com/politik/20200529327244206usabiolaborrusslandsnachbarlaender/. 

[57] HispanTV. (May 26, 2020). Rusia Anuncia Consultas En OTSC Sobre Armas Biológicas De EEUU, [Online]. 
Available: https://www.hispantv.com/noticias/rusia/467086/armas-biologicas-eeuu-lavrov. 

[58] RT. (May 19, 2020). Italienische Abgeordnete Fordert Verhaftung Von Bill Gates Wegen “Verbrechen An Der 
Menschlichkeit”, [Online]. Available: https://deutsch.rt.com/international/102572-italienische-abgeordnete-fordert-
verhaftung-von/. 

[59] RT. (May 21, 2020). Regierungssprecherin Hält Lobeshymne Auf Bill-Gates-Stiftung: “Schätzenausdrücklich 
Deren Arbeit”, [Online]. Available: https://deutsch.rt.com/inland/102623-regierungssprecherin-halt-lobeshymne-
auf-bill-gates-stiftung/. 

 

ACKNOWLEDGMENTS 
The authors gratefully acknowledge the support of the European Research Council for the project “Computational 
Propaganda”, Proposal 648311, Philip N. Howard, Principal Investigator. Project activities were approved by the 
University of Oxford’s Central University Research Ethics Committee (CUREC OII C1A 15-044). We are also grateful to 
the Adessium, Civitates, Luminate, and Ford Foundations for their support. Any opinions, findings, conclusions, or 
recommendations expressed in this material are those of the authors and do not necessarily reflect the views of the 
University of Oxford or our funders. 
 
ABOUT THE PROJECT 
The Computational Propaganda Project (COMPROP), which is based at the Oxford Internet Institute, University of 
Oxford, involves an interdisciplinary team of social and information scientists researching how political actors manipulate 
public opinion over social networks. This work includes analyzing how the interaction of algorithms, automation, politics, 
and social media amplifies or represses political content, disinformation, hate speech, and junk news. Data Memos 
present important trends with basic tables and visualizations. While they reflect methodological experience and 
considered analysis, they have not been peer reviewed. Working Papers present deeper analysis and extended 
arguments about public issues and have been collegially reviewed. Our Coronavirus Misinformation Weekly Briefing 
provides regular reports on the most prominent social media trends from the prior week. COMPROP articles, book 
chapters, and books are significant manuscripts that have been through peer review and formally published. 


